Je product of dienst kan nog zo goed zijn, maar zonder effectieve reclame verkoop je weinig. Zulke reclame kan vandaag de dag natuurlijk op allerlei manieren worden gemaakt. Zo zijn er de traditionele reclames in kranten en folders, maar kun je ook adverteren via het internet. En dan is er natuurlijk nog de ‘reclame’ die je als bedrijf niet in de hand hebt. Hierbij kun je denken aan vakbladen en andere media, maar ook over wat mensen plaatsen op sociale media en review pagina’s heb je weinig controle. Met behulp van goede media monitoring krijg je inzicht in het beeld dat onder het brede publiek bestaat over je merk, zodat je weet hoe je je advertentiebudget het beste kunt inzetten. Waarom kiezen voor media monitoring? Wanneer je als ondernemer een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt zet houd je een bepaald bedrag achter de hand om te investeren in het adverteren ervan. Uiteraard wil je dat dit geld zo effectief mogelijk wordt ingezet, en dat je uitgaven leiden tot een positief beeld van je merk onder zoveel mogelijk mensen. Wanneer je dankzij media monitoring weet wat het effect is van je huidige campagnestrategie kun je deze aanpassen op de laatste ontwikkelingen. Zo kun je snel reageren op negatieve berichten die circuleren op bijvoorbeeld nieuwswebsites of internetfora, waarvan je zonder media monitoring wellicht geen weet had gehad. Op basis van deze informatie kun je bijvoorbeeld besluiten dat geld voor die radiospotjes te gebruiken voor advertenties op sociale media, wanneer blijkt dat je doelgroep weinig naar de radio luistert. Hoe gaat professionele media monitoring in zijn werk? Het nieuws verspreidt zich tegenwoordig razend snel en via duizend- en-een verschillende kanalen. Het is dan ook eigenlijk onbegonnen werk om, naast het runnen van je onderneming, ook nog eens al deze advertenties en het nieuws te volgen. Media monitoring neemt je deze klus uit handen. Een professioneel team maakt onder meer gebruik van speciale software, waarmee alleen in het Nederlandse taalgebied al meer dan 100.000 websites, blogs en andere publicaties worden ‘gescand’ op berichtgeving over je product of dienst. Daarnaast worden handmatig oplages van relevante kranten en tijdschriften onder de loep genomen. Dit alles resulteert in een rapport met daarin informatie over in welke media jouw merk staat vermeld en wat daarvan het bereik is. Afhankelijk van je voorkeuren krijg je ook notificaties binnen van belangrijke gebeurtenissen of publicaties die van invloed kunnen zijn op je verkoopcijfers. Het praktisch nut van media monitoring Naast het aanpassen van je advertentiestrategie heeft media monitoring door professionals nog meer voordelen. Zo vormen de rapporten een goede onderbouwing voor het verantwoorden van budgetten aan je opdrachtgevers, klanten, aandeelhouders of leidinggevenden. Daarnaast krijg je met behulp van media monitoring gelijk een beeld over jouw merk in verhouding tot vergelijkbare producten en diensten van concurrenten. Misschien is een concurrent namelijk negatief in het nieuws geweest, waardoor er voor jouw organisatie een kans ligt om te groeien. Door goed inzicht in je reputatie ben je andere partijen op de markt een stap voor en speel je bliksemsnel in op nieuwe ontwikkelingen.
|