B2B marketing staat voor business-to-business marketing. Dat gaat over de marketing naar andere bedrijven in plaats van naar particulieren. Net als dat je marketingbureaus hebt voor bedrijven die wel gericht zijn op de particulieren, heb je ook een b2b marketing bureau, dat zich op de zakelijke markt focust. De business-to-business markt is een kleinere markt dan die voor de consumenten. Je ziet ook andere order patronen in deze markt. In de b2b markt worden namelijk vaak inkopen in grote getalen gedaan. Het beslissingsproces duurt daardoor ook vaak een stuk langer. Laat jij het uitbesteden?Als jij een bedrijf hebt die in de b2b markt zit kan je overwegen om de marketing uit te besteden bij een performance marketing bureau, zij kunnen dan de marketing van jou overnemen. Marketing in de b2b markt gaat er ook heel anders aan toe dan de consumentenmarkt, waardoor niet iedereen weet hoe hij dit moet aanpakken. Zo je bij deze marketingvorm vaak geen reclames op televisie of op de radio. Dit komt omdat je in de b2b markt een hele gerichte doelgroep hebt. Vaak is een landelijke reclame daarom veel te groot. Bovendien kost dat ook meer geld dan dat het oplevert. Bereik je klanten op een andere manier. Zo bereik je jouw potentiële klantenB2b marketing doe je door de klant echt op te zoeken. Zo is een beurs een slimme manier van jouw producten verkopen. Beurzen zijn namelijk grote evenementen die draaien om een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld waterpompen of sportauto’s, maar ook de huishoudbeurs. Daarnaast kan je ook online heel goed aan b2b marketing doen. Dit kan bijvoorbeeld via de mail, maar ook via sociale media. Het gaat dan misschien wat minder snel via de gebruikelijke sociale media platforms als youtube, instagram en facebook, maar via linkedin bijvoorbeeld. Daarnaast kan je ook nog via zoekmachine marketing, webinars, seminars, direct marketing of via content marketing je producten of diensten aan de klant blootstellen. Verschillen tussen b2b- en b2c marketingOmdat de markt van b2b kleiner is dan de consumentenmarkt, maar wel te maken heeft met grote orders, zijn de processen bij het aanschaffen en verkopen van producten heel anders. Waar jij in je eentje kan beslissen of je een nieuw product gaat kopen, zijn er bij de aankopen in de b2b markt gemiddeld 5,4 personen betrokken. Het aanschaffen van nieuwe producten duurt dus ook veel langer, dan wanneer één iemand kan beslissen wat er ingekocht wordt. Zowel in de consumenten- als in de b2b markt zijn goede klantrelaties belangrijk. Echter, omdat het in de b2b markt vaak om grote hoeveelheden gaat, is een langdurige klantrelatie extra belangrijk.
|