Zaken Direct
Image default
Auto-industrie

Het verdwijnen van de dieselmotor

Audi Nederland voert een vernieuwde motorenstrategie door. Met ingang van april focust Audi zich in ons land naast benzinemotoren met name op plug-in hybride- (PHEV) en volledig elektrische (BEV) aandrijflijnen. Dit betekent dat Audi-modellen hier voortaan enkel leverbaar zijn als TFSI e plug-in hybride en als volelektrische e-tron, plus de bekende benzinemotoren. Het houdt tevens in dat de TDI turbodieselmotoren in ons land niet langer verkocht worden.

De keuze van Audi om de verkoop van TDI turbodiesels per april aanstaande in Nederland te beëindigen, is een direct gevolg van de sterk afnemende vraag naar zelfontbranders in het premiumsegment. Slechts 1% van alle afgelopen jaar verkochte auto’s in deze categorie was nog voorzien van een dieselmotor. De te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren ontmoedigen de keuze voor dieselmotoren verder.

Van PHEV tot BEV

Met het verdwijnen van de dieselmotor uit het programma levert Audi met ingang van april nog drie verschillende aandrijflijnen: plug-in hybriden (TFSI e), volledig elektrische auto’s (e-tron) en benzinemotoren. Daarmee wordt de motorkeuze een stuk overzichtelijker. Zo zijn de Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren. 

e-tron: elektrisch rijden volgens Audi

Naast de benzine- en plug-in hybride-opties staat e-tron bij Audi synoniem voor geheel elektrisch rijden. Het merk biedt in Nederland een rap groeiend aanbod aan e-tron-modellen. Naast de Audi e-tron en e-tron Sportback – de allereerste volledig elektrische modellen van het merk – bestaat de volelektrische range van Audi inmiddels uit de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, en uiteraard de prachtige Audi e-tron GT en extra sportieve RS e-tron GT.

Private Lease

Audi modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Audi Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.

A1

De Audi A1 is sinds 2010 het instapmodel van Audi. De opvolger van de A2 is ontworpen als een stoere strak-getekende stadscoupé die zuinig rijden combineert met sportieve rijeigenschappen. Kenmerkend zijn de strakke schuine lijnen.

De Audi A1 is door zijn omvang de meest bescheiden Audi. Rijkwaliteiten en comfort zijn onmiskenbaar Audi. Qua prijsstelling is de A1 niet goedkoop, het is ook wat dat betreft een Audi. Via Audi A1 Private Lease is het mogelijk om al voor een vast bedrag per maand in een nieuwe A1 te rijden. 

Q2

De compacte Q2 is eigenlijk iets te klein om als gezinsauto te dienen. Maar als je hem vooral als luxe tweezitter gebruikt en prijs stelt op een comfortabele hoge zitpositie, dan is het een zeker een goede keuze.

Ook Audi Q2 Private Lease is bezig met een opmars. Het is misschien wel de goedkoopste manier om in een nieuwe Q2 te rijden. 

A3

De derde generatie Audi A3 is het eerste voertuig dat gebruik maakt van het flexibele, modulaire Volkswagen Groep MQB platform. 

In 2017 ondergaat de A3 een facelift voor zijn 20ste verjaardag. Hiermee wordt het voertuig ook in overeenstemming gebracht met de nieuwe designopvattingen van het huis. Zo verschijnen onder andere de Matrix led koplampen

Audi A3 Private Lease is een goede keuze voor iedereen die voordelig in een Audi wil rijden.

E-tron

De Audi e-tron beschikt over twee elektromotoren. Hierdoor is versnellen vanuit stilstand kinderspel. Dankzij de nieuwe quattro elektrische vierwielaandrijving wordt voluit wegrijden gecombineerd met een optimale tractie en dynamiek. Zodra het noodzakelijk is wordt de vierwielaandrijving geactiveerd.

Audi e tron Private Lease is een goede keuze voor iedereen die voordelig in een elektrische Audi wil rijden. 

Audi

Toen August Horch in 1909 de naar hem genoemde fabriek verliet begon hij in 1910 met de Audi Automobilwerke GmbH. Horch kon z’n eigen naam niet gebruiken en Audi was de Latijnse vertaling van Horch. De eerst auto’s waren sportief en van een hoge kwaliteit. In 1911 en 1912 behaalde Audi eerste prijzen bij Oostenrijkse Alpenritten. 

De eerste Audi zescilinder verscheen in 1924 en de eerste achtcilinder in 1928. De motoren werden gebouwd door DKW. Omstreeks die tijd verwerft Jorge Skafte Rasmussen (van DKW) een meerderheidsbelang in Audi. Ook in die tijd al waren de meeste Audi’s luxe auto’s.

In 1958 volgde een overname van Auto Union door Daimler Benz. Na 6 jaar werd het in 1964 alweer overgenomen door Volkswagen.

Audi heeft misschien wel een van de meest uitgebreide modellen aanbod van alle automerken. Hatchback, SUV’s, cabrio’s, Audi heeft ze in alle soorten en maten.

Audi is onderdeel van het VAG-concern, net als Volkswagen, Seat en Skoda. Audi vindt zijn oorsprong in 1909 en is sindsdien uitgegroeid tot een internationale speler.

Binnenkort kunnen Audi-passagiers de reistijd van A naar B doden met een spannende game-experience. Vanaf juni ervaren ze films, games en interactieve content vanaf de achterbank veel realistischer met behulp van een VR-bril. Waarmee een autorit verandert een in levensecht game-event.

Elastic Content

Achter deze holoride VR-experience gaat een technologie schuil die virtuele content in realtime aanpast aan de rijbewegingen van de auto. Als de auto bijvoorbeeld rechtsaf slaat, vliegt het ruimteschip in de virtuele wereld automatisch ook naar rechts. Accelereert de Audi, dan draait het ruimteschip eveneens de gashendel open. De ontwikkeling van deze innovatieve VR- of XR- (extended reality) technologie – die door Audi is geïnitieerd – wordt door de tech entertainment start-up holoride verder voortgezet en vermarkt. Hiermee heeft de in München gevestigde start-up een compleet nieuwe mediacategorie gevestigd die de onderneming ‘Elastic Content’ noemt: content die zich aanpast aan rijbewegingen, reistijd en de te rijden route. Het resultaat is een levensechte ervaring met een kwaliteitsniveau dat tot nu toe ondenkbaar was.

Elektrische Auto

Elektrisch rijden voor consumenten wordt steeds interessanter. Niet alleen is het aanbod gegroeid, het aantal oplaadpunten is groot en elektrisch rijden wordt bijvoorbeeld door de overheid ook aantrekkelijk gemaakt.

Een elektrische auto rijden wordt nu ook aantrekkelijker gemaakt voor consument. De overheid heeft subsidie vrijgemaakt om je als consument bij het aanschaffen van zo’n elektrische auto financieel te helpen.

Deze subsidie is zowel beschikbaar voor een Private Lease Elektrische Auto als voor het kopen van een elektrische auto.